Agenda


maig
30
ds.
Dipòsit del Pla de l’Aigua - Museu de l'Aigua: Dipòsit del Pla de l'Aigua
maig 30 - 12:00 pm – 2:00 pm
Dipòsit del Pla de l'Aigua - Museu de l'Aigua: Dipòsit del Pla de l'Aigua | Lleida | Catalunya | Espanya

TANCAT FINS A NOU AVÍS.

El Dipòsit del Pla de l’Aigua és el primer dipòsit d’aigües de la ciutat de Lleida, construït a finals del segle XVIII per garantir el subministrament d’aigua potable a la població.

Iniciat l’any 1784 i acabat 8 anys més tard, és subterrani i està cobert per sis voltes de canó que reposen sobre vint-i-cinc pilars. S’omplia de l’aigua provinent del canal de Pinyana, que es distribuïa a la població mitjançant sis fonts monumentals, algunes de les quals encara es mantenen al centre històric de la ciutat.

Avui sense aigua, constitueix un espai magnífic i sorprenent, desconegut per a molts i que podem gaudir en tot el seu esplendor. Forma part del Museu de l’Aigua de Lleida.

Horaris: dissabtes i diumenges, de 12 a 14 h.

L’espai està obert en aquest horari tots els caps de setmana, en visita lliure. Entrada gratuïta. Espai accessible.

Tancat els dies 25 i 26 de desembre i 1 i 6 de gener.

Exposicions al museu - Museu de l'Aigua: Campament de la Canadiense
maig 30 - 5:00 pm – 8:00 pm
Exposicions al museu - Museu de l'Aigua: Campament de la Canadiense

TANCAT FINS A NOU AVÍS.

El Campament de La Canadiense, seu central del Museu de l’Aigua de Lleida, acull dues exposicions permanents:

“La força de l’aigua. El Dr. Pearson i les obres de La Canadiense a Lleida”

Explica la construcció del canal i la central de Seròs, la importància cabdal que va tenir per a Lleida i els fonaments de la hidroelectricitat. Presenta maquinària original, la recreació d’un despatx, fotografies antigues, plànols i documents.

“Aigües del món. Col·lecció d’ampolles d’aigua d’arreu del món”

Mostra de la col·lecció formada per 2.900 ampolles, aportades per totes les persones que volen col·laborar amb la iniciativa. Hi podeu veure aigües de diverses procedències, envasos curiosos, dissenys especials, per reflexionar sobre l’aigua i la seva importància al planeta.

 

Les exposicions es poden visitar lliurement. Entrada gratuïta.

Horaris (tot l’any):

  • De dimarts a divendres, de 10 a 14h
  • Dissabtes, de 17 a 20h

Tancat els dilluns, diumenges i festius intersetmanals. Tancat els dies 25 i 26 de desembre, 1 i 6 de gener, 1 de maig.

maig
31
dg.
Google Art Project – Museu d’Art Jaume Morera - museu d'art jaume morera
maig 31 - 8:15 am – 11:45 pm
Google Art Project - Museu d'Art Jaume Morera - museu d'art jaume morera

Google Art Project – Museu d’Art Jaume Morera
des del 16 de març de 2020

Google Arts & Culture

L’Art Project és un projecte de col·laboració únic amb algunes de les institucions d’art més aclamades de l’món perquè els usuaris puguin descobrir i contemplar obres d’art en línia amb tot luxe de detalls. El projecte s’ha anat ampliant de manera espectacular des de la seva presentació. En l’actualitat, hi ha més de 45.000 objectes disponibles en alta resolució, entre ells el que corresponent a les col·leccions del Museu d’Art Jaume Morera, organitzats en tres reportatges o exposicions vrituals

 

Museu d’Art Jaume Morera a Google Art Project
“Encontres amb la col·lecció”
“Art i viatge”
“Tresors”

ESPAI MINIPANERA : DEMOCRACIA. DAMUNT D’AQUEST CAOS CONSTRUIRÉ LA MEVA CASA - Centre d'Art la Panera
maig 31 - 10:00 am
ESPAI MINIPANERA : DEMOCRACIA. DAMUNT D'AQUEST CAOS CONSTRUIRÉ LA MEVA CASA - Centre d'Art la Panera
De dimarts a divendres, de 10 a 14 h i de 16 a 19 h. 
Dissabtes d’11 a 14 h i de 17 a 20 h.
Diumenges i festius, d’11 a 14 h. 
Dilluns tancat.

 

Damunt d’aquest caos construiré la meva casa és un joc de construcció infantil fet de trossos de fusta, que al mateix temps són tampons d’impressió. Per a la creació de tampons s’ha desenvolupat una mena d’ “alfabet visual” de pictogrames al·ludint a imatges d’alliberament o dominació en la societat contemporània. Símbols i icones que per als nens continuen sent formes elementals o abstractes per jugar, encara que, per a la mirada adulta, les possibles associacions entre aquests pictogrames poden resultar en lectures carregades amb significació política. El resultat final del joc es posa en tensió la visió de l’adult i el joc lliure de l’infant.

 

miniPanera
És un espai expositiu que neix el 2011 amb l’objectiu d’identificar la cultura contemporània com una experiència artística i quotidiana per als més petits. Aquest espai compta amb una programació expositiva pròpia que està vinculada a les exposicions i els projectes educatius de La Panera.
Alhora, la miniPanera és un espai de diàleg, on s’hi presenten treballs d’artistes multidiciplinaris, des del món del disseny, la il·lustració, el dibuix, la música, la tipografia o la fotografia. Aquestes propostes van acompanyades d’una selecció de publicacions, que ofereixen eines per desxifrar propostes artístiques i crear noves connexions entre art, cultura i societat. Són publicacions pensades per al públic infantil, que contenen discursos creats amb llenguatges i tècniques artístiques molt variades. Són coneguts com a llibres pop-up, llibres desplegables, llibres tàctils, llibres-mapa, llibres-jocs o llibres-objecte, tots ells amb infinites possibilitats.

Les exposicions són propostes transformadores amb elements manipulables que conviden a participar, sentir, observar, investigar, descobrir, intervenir, experimentar. En definitiva, per a un infant a jugar. Aquest joc vinculat amb les arts genera múltiples idees i interpretacions amb significats diversos, que permeten descobrir nous llenguatges que potencien la imaginació que generen nous coneixements.
A l’espai miniPanera, els infants amb la seva curiositat innata, observen, pregunten, creen, toquen, componen, construeixen i aprenen. Aquestes propostes educatives s’enriqueixen amb un programa d’activitats que ofereix visites dinamitzades al públic familiar, tallers d’artista on conèixer, aprendre i experimentar amb noves tècniques, o gaudir amb família.

 

Una producció del Centre d’Art la Panera, amb la col·laboració de la Fundación Santander.

 

Tipògraf en residència 2020: Sergi Delgado

 

ALTRES EXPOSICIONS

15.02.2020
12 H
ALEX REYNOLDS
«SAFE, SAFE, SAFE», THE PULSE OF THE HOUSE BEAT SOFTLY.
A cura d’Anna Manubens
INAUGURACIÓ

15.02.2020
12 H
941444 (BIEL BOOKS)
A cura d’Anna Roigé
Centre de documentació
INAUGURACIÓ

«Alex Reynolds “Safe, safe, safe”, the pulse of the house beat softly» - Centre d'Art la Panera
maig 31 - 10:00 am
De dimarts a divendres, de 10 a 14 h i de 16 a 19 h. 
Dissabtes d’11 a 14 h i de 17 a 20 h.
Diumenges i festius, d’11 a 14 h. 
Dilluns tancat.

 

A cura d’Anna Manubens

Un dia algú ens descobreix una piga en una part del cos que no vèiem. Des de fora aconsegueix veure quelcom que havia romàs fins llavors desconegut, tot i haver-hi estat sempre, formant part de la nostra pell. De sobte, el cos, el nostre, se’ns fa estrany.
Prenent aquest gest com a punt de partida —assenyalar des de fora el que des de dins roman incògnit—, l’exposició proposa abordar l’obra d’Alex Reynolds en la seva capacitat de revelar els punts cecs del que sentim com a propi i de col·locar-nos davant d’una sobtada pèrdua de familiaritat del que anomenem sense dubtar «casa», allò que fins fa un moment ens feia sentir fora de perill. En moure’ns el terra de la llar es genera una ocasió per revisitar-la, com si hi entréssim per primera vegada, i repensar les estructures que habitem.

Això no només s’aplica al cos, sinó que pot ocórrer també respecte dels espais; es pot experimentar enfront de les formes de construir un relat i, molt més en general, és traslladable a les formes de pensar, de relacionar-nos i de viure. El sistema legal, per exemple, una institució que suposadament ens empara, és l’objecte de la seva darrera pel·lícula, i en aquesta la llei apareix més intimidadora que no pas protectora.
El cinema, en tant que llenguatge en el qual convergeixen gairebé totes aquestes capes —el cos, els afectes, els cànons narratius, així com les ficcions, els imaginaris i els codis que regeixen les nostres maneres de relacionar-nos i d’ordenar el món—, és l’eina privilegiada de la qual se serveix l’artista per induir aquesta forma d’estranyament respecte de l’hàbit.
Acceptar mirar-se des de fora, o sortir a negociar les percepcions i construccions pròpies amb criteris aliens, és una manera de fer-se porós que no està exempta de certa sensació de fragilitat. A vegades, com a espectadors, perdem la confortabilitat. Però, tot i la seva duresa momentània, el treball de l’artista és més aviat un exercici de confiança en la possibilitat d’inventar altres maneres de viure i conviure en altres tipus de casa.

El títol és una citació d’«A haunted house» (‘Una casa encantada’), un relat breu de Virginia Woolf escrit el 1944. En català es traduiria com «“Fora de perill, fora de perill, fora de perill”, el pols de la casa bategava suaument».