Agenda


des.
21
dv.
Inauguració de l’exposició ‘Negat iveland’ - Institu d' Estudis Ilerdens
des. 21 2018 - 7:30 pm – febr. 3 2019 - 8:00 pm

Més Informació:

Del 21 de desembre de 2018 al 3 de febrer de 2019
Inauguració
Divendres, 21 de desembre de 2018
a les 7:30 del vespre
Sala Gòtica, Institut d’Estudis Ilerdencs
Pl. Catedral s/n, Lleida

gen.
17
dj.
TALLER DE CONTACTIMPROVISATION A CÀRREC DE JAIME CONDE-SALAZAR / AIMAR PÉREZ GALÍ – P I E D R A D U R A - eatre de l'Escorxador
gen. 17 - 4:00 pm – 8:00 pm
TALLER DE CONTACTIMPROVISATION A CÀRREC DE JAIME CONDE-SALAZAR / AIMAR PÉREZ GALÍ - P I E D R A D U R A - eatre de l'Escorxador
 17 de gener de 16.00 a 20.00 h
 18 de gener de 16.00 a 20.00 h
 19 de gener de 10.00 a 14.00 h
 
 Dirigit a personal sanitari. 
 Per a més informació i inscripcions: radiacio.positiva@gmail.com / 973 262 185 / 696 607 967. 

Us convidem al taller proposat per Jaime Conde-Salazar i Aimar Pérez Galí, que es realitzarà al Teatre de l’Escorxador (carrer de Lluís Companys, s/n, Lleida) els dies següents:

Què és TouchingImprovisation?
TouchingImprovisation és una pràctica que desenvolupem des de fa un any arran del projecte «TheTouchingCommunity». Aquest projecte neix d’una investigació sobre l’impacte que va tenir l’epidèmia de la sida en el context de la dansa espanyola i llatinoamericana, que vincula les polítiques d’immunitat produïdes pel VIH/sida amb la idea de comunitat desenvolupades pel ContactImprovisation, una tècnica de dansa postmoderna en la qual el moviment s’improvisa sempre en contacte amb un ballarí o amb més.

Aquesta pràctica, que hem anomenat TouchingImprovisation, consisteix a explorar els aspectes performatius de l’acció habitual de tocar. En tocar es redueix al màxim la distància amb el món. Per tocar cal enganxar-se a les coses, a les superfícies de la realitat. Això produeix una subjectivitat concreta, els límits de la qual estan en transformació i moviment continus. Més enllà de la subjectivitat concebuda com una identitat aïllada atrapada en la seva pròpia imatge, el fet de tocar obre la possibilitat d’entendre la subjectivitat com una realitat oberta, variable i transitòria. Si la imatge pròpia condueix a una identificació, el tacte permetria dur a terme un procés de desidentificació en el qual els límits propis estan sempre en diàleg constant amb el món. Així, podem pensar que la performativitat té a veure amb la possibilitat d’una subjectivitat que és resultat del fregament, la trobada i l’experiència directa i transitòria i que, finalment, apareix més enllà de l’enunciació i el llenguatge.

Quin coneixement podem extreure d’aquesta pràctica per aplicar-la en el context medicosanitari? De quina manera pot oferir eines a l’equip mèdic a l’hora de tocar un pacient? Posar l’atenció en el tacte podria ajudar a humanitzar la relació metge-pacient?


Jaime Conde-Salazar Pérez (Madrid, 1974)

Aimar Pérez Galí (Barcelona, 1982)

Hospital Universitari Arnau de Vilanova – Centre d’Art la Panera
El projecte «Radiació+++» proposa un programa d’intervencions artístiques a l’espai de la Unitat d’Oncologia Radioteràpica de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova, amb la participació del Centre d’Art la Panera i la col·laboració de la fundació francoespanyola Daniel & Nina Carasso, en el marc de la convocatòria «Componer saberes para comprender los desafíos contemporáneos 2017».

L’especificitat del projecte recau en el fet que les intervencions artístiques es basen en processos participatius, en els quals es dona protagonisme a tots els integrants de la comunitat hospitalària (pacients, familiars, cos mèdic i tècnic, estudiants de medicina.), buscant en l’art una via per mediar entre aquests agents a través de l’experiència estètica, però també amb l’objectiu de difondre i visibilitzar el tractament de la malaltia.

Després d’una sèrie d’entrevistes, Lara Costafreda va definir una proposta d’humanització de l’espai de la Unitat i va dissenyar la campanya publicitària Movember. De la mateixa manera, la informació extreta en les entrevistes i els tallers de Domestic Data Streamers va permetre dissenyar un panell interactiu d’expressió emocional per als pacients, en el qual poden expressar les seves emocions respecte als diversos espais. En la seva residència, Josune Urrutia proposa la realització d’un llibre participatiu que es titularà Compendi il·lustrat del meu càncer, que servirà d’acompanyament i d’eina d’investigació. La quarta residència del programa «Radiació+++» respon a la proposta de Jaime Conde-Salazar Pérez i Aimar Pérez Galí, i planteja
la possibilitat de que l’activació conscient del tacte permeti millorar la pràctica hospitalària.

Presentació literària “Els límits del Quim Porta” de JOSEP PEDRALS - Cafè del Teatre
gen. 17 - 7:30 pm
Presentació literària "Els límits del Quim Porta" de JOSEP PEDRALS - Cafè del Teatre

JOSEP PEDRALS es dedica a la poesia des de diversos fronts: escriu llibres d’investigació sobre el gènere (assajos novel·lats sobre poètica i vida), recita poesia de forma professional, explica la poesia en cursos i conferències, difon i divulga la poesia en diversos mitjans de comunicació, ha muntat celebracions poètiques de tot tipus i periodicitat, posa música als versos i versos a les músiques, expandeix la teatralitat del vers i inclou versos en les dramatúrgies d’altres, etcètera.

Les seves principals aportacions al camp llibresc són Escola italiana (2003), El furgatori (2006), El romanço d’Anna Tirant (2012) i Exploradors, al poema! (2014). En el camp teatral, cal destacar les obres Wamba va! (2005), En comptes de la lletera (2011), El furgatori (2012), Safari Pitarra (2014) i Fang i setge (2016). Les seves peces més destacables en el camp musical es troben als discos El motí (2007), En/doll (2007), Esquitxos ultralleugers (2009) i En helicòpter (2013). El 2014 guanyà el premi Time Out al millor artista de Barcelona.

Els límits del Quim Porta és un assaig novel·lat sobre qüestions de poètica i vida. Un devessall de paraules on els protagonistes viuen tota mena d’aventures a la recerca de l’ànima volàtil de Quim Porta. Aquest volum clou la trilogia de Bolló: El furgatori, que es va convertir en obra de teatre, i El romanço d’Anna Tirant guanyador del Lletra d’Or.

«COL·LECTIU FREE’T» - Cafè del Teatre
gen. 17 - 10:00 pm
«COL·LECTIU FREE’T» - Cafè del Teatre



Col·lectiu Free’t és un grup d’artistes de diferents disciplines que basen el seu treball en la improvisació. Una de les eines que utilitzen per a les seves creacions és el Soundpainting, un llenguatge de signes multidisciplinari de composició en viu.

gen.
18
dv.
Exposicions al museu - Museu de l'Aigua: campament de La Canadiense
gen. 18 - 10:00 am – 2:00 pm
Exposicions al museu - Museu de l'Aigua: campament de La Canadiense | Lleida | Catalunya | Espanya

El Campament de La Canadiense, seu central del Museu de l’Aigua de Lleida, acull dues exposicions permanents:

“La força de l’aigua. El Dr. Pearson i les obres de La Canadiense a Lleida”

Explica la construcció del canal i la central de Seròs, la importància cabdal que va tenir per a Lleida i els fonaments de la hidroelectricitat. Presenta maquinària original, la recreació d’un despatx, fotografies antigues, plànols i documents.

“Aigües del món. Col·lecció d’ampolles d’aigua d’arreu del món”

Mostra de la col·lecció formada per 2.900 ampolles, aportades per totes les persones que volen col·laborar amb la iniciativa. Hi podeu veure aigües de diverses procedències, envasos curiosos, dissenys especials, per reflexionar sobre l’aigua i la seva importància al planeta.

 

Les exposicions es poden visitar lliurement. Entrada gratuïta.

Horaris:

  • De dimarts a divendres, de 10 a 14h.
  • Dissabtes, de 17 a 20h.

Tancat els dilluns, diumenges i festius intersetmanals. Tancat els dies 25 i 26 de desembre, 1 i 6 de gener, 1 de maig.

 

Exposició «INVENTARI GENERAL. COL·LECCIÓ DEL MUSEU D’ART JAUME MORERA» - Museu d'Art Jaume Morera
gen. 18 - 10:25 am
Exposició «INVENTARI GENERAL. COL·LECCIÓ DEL MUSEU D'ART JAUME MORERA» - Museu d'Art Jaume Morera

De dimarts a dissabte, d’11 a 14 h i 17 a 20 h. Diumenges i festius, d’11 a 14 h. Dilluns, tancat
Entrada gratuïta

 

Museu d’Art Jaume Morera.
Comissariat: Jesús Navarro

Aquesta exposició es planteja com un aparador públic de les reserves del Museu. No pretén construir cap relat temàtic ni establir cap trama discursiva, sinó mostrar el major nombre d’obres possible de les col·leccions del Museu, procedents de les distintes operacions d’ingrés que la institució ha realitzat al llarg de la seva història centenària. Es pretén posar de manifest, a través de les accions implícites de tot col·leccionisme, la selecció i l’acumulació, la riquesa patrimonial del Museu.

La mostra incorpora també determinats elements interpretatius, procedents de l’explotació estadística de les col·leccions, que ajudin a caracteritzar-la a partir de les diferents perspectives que, en la seva diversitat, són capaces d’expressar els encerts, les mancances i els conflictes latents o explícits que incorpora una col·lecció artística generada al llarg d’una dilatada història.

Finalment, Inventari general es planteja com un projecte obert, en tant que pretén reflectir els treballs de recerca i la construcció de l’aparat teòric i del discurs que han de conduir els diferents relats que incorporarà l’exposició de la col·lecció en la nova seu del Museu d’Art de Lleida; un espai que també mostrarà el procés de transformació d’un edifici, el de l’antiga Audiència Provincial de Lleida, amb una forta càrrega historicista, en un nou espai arquitectònic vinculat a l’art modern i contemporani.

LA SALETA 7. CENTRE ADSCRIT A LAU (Liberis Artium Universitas) Mostra del projecte artístic participatiu dirigit per Isidro López-Aparicio - Universitat de Lleida. Campus Cappont. Edifici polivalent, vestíbul planta -1
gen. 18 - 12:00 pm
LA SALETA 7. CENTRE ADSCRIT A LAU (Liberis Artium Universitas) Mostra del projecte artístic participatiu dirigit per Isidro López-Aparicio - Universitat de Lleida. Campus Cappont. Edifici polivalent, vestíbul planta -1

L’objectiu del projecte és que els usuaris es converteixin en el claustre de professors de la Liberis Artium Universitas. La LAU, basada en el compromís de l’autor de formació artística, planteja una crítica del model Universitat altament institucionalitzada, cronològicament graduada i estructurat jeràrquicament. En aquest sentit, els seus objectius són repensar, transformar i proposar formats alternatius de capitalisme acadèmic i cognitiu, reclamant un coneixement lliure i independent de les lògiques comercials.

El projecte es basa en una idea tant poderosa com la què tothom pot ensenyar quelcom. Així es vol construir un banc de coneixement amb els assistents al menjador social de manera que en el format infogràfic i videogràfic conformi un mòdul docent o titulació avalada per la L.A.U.

Durant 5 sessions participants provinents del menjador Social, La Panera 7, l’EAM Escola Municipal de Belles Arts Leandre Cristòfol i estudiants de la Facultat Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat De Lleida.

Els objectius principals d’aquestes dinàmiques grupals van ser la posada en marxa del taller, el coneixement i la creació d’un clima favorable de treball i l’extracció de sabers, capacitats i potencialitats a partir de diferents grups d’interès (tecnologia, art, gastronomia, esports, jardineria, jocs, etc.) entre tots els assistents creant així un banc de coneixement amb les persones participants.

 

L’artista
Isidro López-Aparicio (Santisteban del Puerto, Jaén, 1967) és artista, professor universitari i comissari. La seva obra es desenvolupa en els àmbits de les arts plàstiques i visuals, la instal·lació i l’art d’acció es un artista, professor universitari i comissari andalús.

La seva obra artística es desenvolupa en els àmbits de les arts plàstiques i visuals, la instal·lació i l’art d’acció amb una important vessant de compromís social.

 

La Saleta de La Panera
La Saleta de La Panera (2016-18), és un projecte que tira endavant gràcies a la coordinació entre un servei d’atenció a necessitats bàsiques (Menjador Social), d’art contemporani (Centre d’Art La Panera) i d’educació artística (Escola d’Art Municipal de Belles Arts Leandre Cristòfol), en què es busquen artistes que puguin desenvolupar pràctiques artístiques col·laboratives, que promoguin la inclusió social, en aquesta ocasió de la mà de Isidro López-Aparicio.
Tal i com vam iniciar amb el projecte de l’artista Jordi Mitjà a inicis del 2018, amb la Biblioteca Pública de Lleida, busquem altaveus a la ciutat d’aquests projectes artístics participatius, que en el cas que ens pertoca ens porta fins a la Universitat, per la característica d’aquest projecte de posar en valor coneixements fora de l’educació reglada.

ELS MARGES. PRODUCCIONS AFECTIVES, POLÍTIQUES I ESTÈTIQUES DES DE DINS I FORA D’UN TERRITORI A cura de Jordi Antas i Antoni Jové - Centre d’Art la Panera
gen. 18 - 12:37 pm
ELS MARGES. PRODUCCIONS AFECTIVES, POLÍTIQUES I ESTÈTIQUES DES DE DINS I FORA D'UN TERRITORI A cura de Jordi Antas i Antoni Jové - Centre d’Art la Panera

 

Albert Bayona / Martin Llavaneras / Agnès Pe / Antoni Pinent / Bárbara Sánchez Barroso

27.10.2018 – 24.02.2019

Inauguració: dissabte 27 d’octubre, a les 12.00 h

Aquesta exposició col·lectiva desplega una part de l’Arxiu Javelina, una iniciativa del Centre d’Art La Panera que pretén consolidar un escenari específic per a les arts visuals en el context de les terres de Lleida, amb la voluntat de trencar els límits entre els conceptes, de vegades excloents, de centre i perifèria.

L’exposició ha de permetre descobrir i redescobrir artistes nascuts a Lleida amb uns treballs en plena consonància amb el llenguatge de les arts visuals contemporànies. El factor territorial només és el punt de partida, atès que les obres seleccionades estan produïdes al marge de condicionants locals i s’emmarquen en discursos de plena vigència en l’art actual.

El projecte expositiu s’estructura al voltant d’una sèrie d’artistes que treballen diferents llenguatges audiovisuals, lluny dels formats convencionals i subvertint els marcs conceptuals i formals més convencionals i institucionalitzats. «Els marges» indaga diferents pràctiques audiovisuals, com ara el cinema d’exposició, la videoperformance, el found footage o la instal·lació sonora.

PROGRAMA D’ACTIVITATS: «JAVALINES, ARPONS I LLANÇAMENTS»

Conferència audiovisual de Bárbara Sánchez Barroso
«Jo ja he estat aquí. Friccions entre realitat i ficció en la meva videografia»
Espai Funatic
Dimarts 30 d’octubre de 2018, a les 11.30 h

Llançament de projectes de l’Arxiu Javelina amb la presència dels artistes de l’arxiu i dels comissaris i comissàries Ángel Calvo Ulloa, Julia Morandeira, Irina Mutt i Marta Ramos Yzquierdo
Centre d’Art La Panera
Dissabtes 17 i 24 de novembre de 2018, de 10.00 a 14.00 h

Trobada amb la PAAC (Plataforma Assembleària d’Artistes de Catalunya)
Centre d’Art La Panera
Dissabte 24 de novembre de 2018, a les 16.00 h

Trobada d’espais i promotors de les arts visuals de les terres de Lleida
En el marc de l’assemblea de Xarxaprod

Centre d’Art La Panera
Divendres 30 de novembre de 2018

Debat entre Martin Llavaneras i el comissari Alejandro Alonso Díaz
Centre d’Art La Panera
Dissabte 1 de desembre de 2018, a les 12.00 h

Conferència audiovisual d’Antoni Pinent
«Antoni Pinent / Entre perforacions»
Espai Funatic
Divendres 14 de desembre de 2018, a les 11.30 h

Taller i concert familiar de Nadal a càrrec de Pau Elias
«Aquafonia, música i aigua»
Dissabte 22 de desembre de 2018
Taller: de les 10.30 a les 11.30 h
Concert: a les 12.00 h
Places limitades. Cal inscriure-s’hi a educaciolapanera@paeria.es.

Concert d’Agnès Pe, «LRAX (live / en viu)», i presentació del catàleg de l’exposició
Centre d’Art La Panera
Divendres 25 de gener de 2019, a les 19.00 h

Conferència audiovisual d’Albert Bayona
«Everything is a Remix»
Espai Funatic
Dijous 7 de febrer de 2019, a les 19.00 h

TALLER DE CONTACTIMPROVISATION A CÀRREC DE JAIME CONDE-SALAZAR / AIMAR PÉREZ GALÍ – P I E D R A D U R A - eatre de l'Escorxador
gen. 18 - 4:00 pm – 8:00 pm
TALLER DE CONTACTIMPROVISATION A CÀRREC DE JAIME CONDE-SALAZAR / AIMAR PÉREZ GALÍ - P I E D R A D U R A - eatre de l'Escorxador
 17 de gener de 16.00 a 20.00 h
 18 de gener de 16.00 a 20.00 h
 19 de gener de 10.00 a 14.00 h
 
 Dirigit a personal sanitari. 
 Per a més informació i inscripcions: radiacio.positiva@gmail.com / 973 262 185 / 696 607 967. 

Us convidem al taller proposat per Jaime Conde-Salazar i Aimar Pérez Galí, que es realitzarà al Teatre de l’Escorxador (carrer de Lluís Companys, s/n, Lleida) els dies següents:

Què és TouchingImprovisation?
TouchingImprovisation és una pràctica que desenvolupem des de fa un any arran del projecte «TheTouchingCommunity». Aquest projecte neix d’una investigació sobre l’impacte que va tenir l’epidèmia de la sida en el context de la dansa espanyola i llatinoamericana, que vincula les polítiques d’immunitat produïdes pel VIH/sida amb la idea de comunitat desenvolupades pel ContactImprovisation, una tècnica de dansa postmoderna en la qual el moviment s’improvisa sempre en contacte amb un ballarí o amb més.

Aquesta pràctica, que hem anomenat TouchingImprovisation, consisteix a explorar els aspectes performatius de l’acció habitual de tocar. En tocar es redueix al màxim la distància amb el món. Per tocar cal enganxar-se a les coses, a les superfícies de la realitat. Això produeix una subjectivitat concreta, els límits de la qual estan en transformació i moviment continus. Més enllà de la subjectivitat concebuda com una identitat aïllada atrapada en la seva pròpia imatge, el fet de tocar obre la possibilitat d’entendre la subjectivitat com una realitat oberta, variable i transitòria. Si la imatge pròpia condueix a una identificació, el tacte permetria dur a terme un procés de desidentificació en el qual els límits propis estan sempre en diàleg constant amb el món. Així, podem pensar que la performativitat té a veure amb la possibilitat d’una subjectivitat que és resultat del fregament, la trobada i l’experiència directa i transitòria i que, finalment, apareix més enllà de l’enunciació i el llenguatge.

Quin coneixement podem extreure d’aquesta pràctica per aplicar-la en el context medicosanitari? De quina manera pot oferir eines a l’equip mèdic a l’hora de tocar un pacient? Posar l’atenció en el tacte podria ajudar a humanitzar la relació metge-pacient?


Jaime Conde-Salazar Pérez (Madrid, 1974)

Aimar Pérez Galí (Barcelona, 1982)

Hospital Universitari Arnau de Vilanova – Centre d’Art la Panera
El projecte «Radiació+++» proposa un programa d’intervencions artístiques a l’espai de la Unitat d’Oncologia Radioteràpica de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova, amb la participació del Centre d’Art la Panera i la col·laboració de la fundació francoespanyola Daniel & Nina Carasso, en el marc de la convocatòria «Componer saberes para comprender los desafíos contemporáneos 2017».

L’especificitat del projecte recau en el fet que les intervencions artístiques es basen en processos participatius, en els quals es dona protagonisme a tots els integrants de la comunitat hospitalària (pacients, familiars, cos mèdic i tècnic, estudiants de medicina.), buscant en l’art una via per mediar entre aquests agents a través de l’experiència estètica, però també amb l’objectiu de difondre i visibilitzar el tractament de la malaltia.

Després d’una sèrie d’entrevistes, Lara Costafreda va definir una proposta d’humanització de l’espai de la Unitat i va dissenyar la campanya publicitària Movember. De la mateixa manera, la informació extreta en les entrevistes i els tallers de Domestic Data Streamers va permetre dissenyar un panell interactiu d’expressió emocional per als pacients, en el qual poden expressar les seves emocions respecte als diversos espais. En la seva residència, Josune Urrutia proposa la realització d’un llibre participatiu que es titularà Compendi il·lustrat del meu càncer, que servirà d’acompanyament i d’eina d’investigació. La quarta residència del programa «Radiació+++» respon a la proposta de Jaime Conde-Salazar Pérez i Aimar Pérez Galí, i planteja
la possibilitat de que l’activació conscient del tacte permeti millorar la pràctica hospitalària.